Futbol potrafi pisać zaskakujące scenariusze. To frazes, fakt, ale jest w nim sporo prawdy. Przekonał się o tym mi.in. Ted Curd, który grając na poziomie siódmej ligi, otrzymał powołanie na Mistrzostwa Świata.

Nie będzie również niczym odkrywczym napisanie, że powołania do jakiekolwiek kadry z siódmego poziomu rozgrywkowego są niespotykane. A jednak. Reprezentacja Anglii do lat 17 na zbliżającym się mundialu będzie miała w składzie golkipera z Isthmian League.

Z Chelsea przez Hashtag United do Mistrzostw Świata

W normalnych okolicznościach wymieniona wyżej kolejność byłaby zapewne inna. Nie w przypadku bramkarza Hashtag United. Ted Curd jest wychowankiem Chelsea. W młodzieżowych drużynach The Blues rozegrał 36 występów (dla zespołów U18 i U19). We wrześniu tego roku udał się na wypożyczenie do ekipy z Isthmian League. 17-latek jest pierwszym wypożyczonym zawodnikiem z Premier League przez Hashtag i co ciekawe, nadal trenuje z pierwszą drużyną Chelsea, jednocześnie grając dla zespołu z niższej ligi. Choć na początku jego droga wcale nie miała być związana z tym zespołem.

Jeszcze lepsze jest to, że faktycznie poprosił, aby do nas przyjechał. Został wysłany do innego zespołu na tym samym poziomie i powiedział: „Cóż, jeśli zostanę wysłany na ten poziom, wolałbym przejść do Hashtag” – powiedział Carmichael-Brown, założyciel i prezes Hashtag United.

Dlaczego akurat ta drużyna? Odpowiedź jest prosta. Curd dorastał, oglądając filmy z ich kanału na YouTube, ponieważ takie były początki The Tags. O tym jednak za chwilę. Bramkarz dzięki dobrym występom stanie przed szansą zadebiutowania na Mistrzostwach Świata. Reprezentacja Trzech Lwów do lat 17 w grupie C zmierzy się z Nową Kaledonią, Iranem i Brazylią. Powołani mają nadzieję pójść w ślady takich graczy jak Phil Foden czy Marc Guéhi i tak jak oni w 2017 roku zostać młodzieżowymi Mistrzami Świata. Zespołem będzie kierować Ryan Garry, były obrońca Arsenalu i Bournemouth, który dwa lata temu został selekcjonerem angielskiej młodzieżówki. Mimo że Ted Curd w zespole Garry’ego już bronił, to wyjazd na taką imprezę z siódmoligowego klubu zasługuje na opisanie. Tak samo, jak historia samego klubu.

Od wymyślonej ligi na YouTube – skąd się wzięło Hashtag United?

Odpowiedź na to pytanie kryje się pod nazwiskiem Spencera Carmichaela-Browna. Youtuber prowadzący kanał Spencer FC pewnego dnia wymarzył sobie założenie zespołu piłkarskiego. W marcu 2016 roku jego marzenie się spełniło, choć nie wyglądało to od razu jak typowa przygoda nowopowstałego klubu. The Tags na początku rozgrywali tylko mecze pokazowe, które zostały nagrane i opublikowane na ich kanale na YouTube. Projekt zaczął szybko zyskiwać popularność. Do września 2016 roku konto zespołu na Instagramie uzbierało ponad 100 000 obserwujących (obecnie jest to ponad 500 000), natomiast konto na Twitterze miało takowych 41 000 (aktualnie ponad 230 000). Hashtag United grał z różnymi drużynami, którym bliżej było do ekip ze spotkań charytatywnych niż poważnych boiskowych wyzwań. I nie ma się czemu dziwić. Liczył się rozgłos oraz znane twarze. Były to zespoły Comedians XI, Google, GB Deaf Team, Barawa czy drużyna złożona z członków sztabu Manchesteru City. Mecze wiązały się występami byłych zawodowych piłkarzy, takich jak Paul Dickov, Graeme Le Saux czy Ray Parlour.

Przed sezonem 2018/19 klub dołączył do angielskiej ligi piłkarskiej. Początkowo umieszczono go w Spartan South Midlands League. Po jakimś czasie został przeniesiony do Eastern Counties League po złożeniu wniosku, że bardziej pasuje ona do ich korzeni z Essex. W pierwszym sezonie ligowym dotarli do półfinału Division One Knock-Out Cup. Następnie zdobyli tytuł Division One South, awansując do Essex Senior League. Po skróceniu sezonu 2020/21 z powodu pandemii klub awansował do północnej dywizji Isthmian League (awans odbył się na podstawie zliczenia punktów na mecz zgromadzonych w dwóch „pandemicznych” sezonach, które nie zostały dokończone).

Znany inwestor i „fantastyczny” Ted Curd

Tak możemy przejść do teraźniejszości i sezonu 2023/24. Po rozegranych 13 spotkaniach Hashtag United zajmuje 12. pozycję w tabeli z dorobkiem 16 punktów. Wróćmy jeszcze do bramkarza zespołu z Len Salmon Stadium. Ted Curd bez wątpienia już dołożył swoją cegiełkę w przygodzie The Tags, o czym świadczą, chociażby wypowiedzi prezesa.

Ted do tej pory był fantastyczny. U nas po raz pierwszy wszedł do dorosłej piłki i zrobił to znakomicie. Nigdy byś się nie dowiedział, że ma 17 lat, biorąc pod uwagę sposób, w jaki się zachowuje.

Jeśli chcecie poznać bliżej omawiany dzisiaj klub, to zajrzyjcie na ich kanał na YouTube. Dzięki publikowanym regularnie materiałom, kibice z całego świata mogą śledzić zarówno ich poczynania na boisku, jak i kulisy z szatni. Jako słówko od siebie, polecam wam obejrzeć kilka filmów z różnych lat. Dzięki temu można zobaczyć progres i coraz większy profesjonalizm w relacjonowaniu poczynań zespołu, przypomnijmy, siódmej ligi.




Wspomnianych wcześniej sukcesów być może nie byłoby bez wsparcia pewnego inwestora. Na początku 2018 roku ówczesny zawodnik Chelsea i reprezentant Hiszpanii – César Azpilicueta zainwestował w zespół z Essex i został ich współwłaścicielem. Warto dodać, że Hashtag United posiada również drużynę kobiecą.

Klub, który był projektem zbierającym popularność na YouTube, zaczął stawiać kroki w zawodowym futbolu i bardzo szybko zaczął odnosić w nim sukcesy. Podobnie jest z zawodnikami Hashtag United, a dowodem tego jest przedstawiona dzisiaj krótka historia Teda Curda.