Mistrzostwa Świata to okres jedyny w swoim rodzaju. Roztaczający wyjątkową piłkarską magię niespełna miesiąc codziennego grania, budzi w kibicach pewną ekscytację. Tego nastroju nie byłoby bez otoczki, którą tworzą m.in. mundialowe reklamy. 

Tegoroczne mistrzostwa może i są pozbawione wspomnianego uroku, ale nie przeszkadza to, żeby zrobić ciekawą kampanię. Dzisiaj skupimy się na nie tylko na obecnych, ale na wielu wcześniejszych turniejach. Zapraszamy do rankingu, w którym zebraliśmy najciekawsze i te najbardziej oddające klimat mundialowe reklamy.

10. Footballitis – Adidas 2002

Przed Mistrzostwami Świata w Korei i Japonii wśród ludzkości zaczął grasować Footballitis, co dziś możemy przetłumaczyć jako “zapalenie piłki nożnej”. Na tę niespotykaną wcześniej chorobę mogą zachorować zwykli ludzie, profesjonalni piłkarze tacy jak David Beckham, Zinedine Zidane czy Fabien Barthez, a nawet… jamniki? Więcej na pewno wyjaśnią wam specjaliści z centrum badań Adidas.




9. Old Lions – Carlsberg 2006

Carlsberg przed Mundialem w Niemczech zrobił coś niezwykłego. Zebrał legendy angielskiego futbolu, w tym wielu zwycięzców Mistrzostw Świata z 1966 roku i nagrał reklamę. Gdyby to jednak była zwyczajna produkcja, nie znalazłaby się w tym zestawieniu. Tytułowe “Stare Lwy” zbierają się, żeby zagrać mecz. I oprócz Stuarta Pearce’a przerywającego przedmeczową mowę Sir Bobby’ego Robsona, aby odebrać telefon od mamy, to właśnie boiskowe starcie jest prawdziwą magią tego klipu. Radość na twarzach byłych graczy jest naprawdę nie do podrobienia, a końcowy slogan “Carlsberg nie tworzy pubowych zespołów, ale gdyby tak było, prawdopodobnie byliby najlepszym pubowym zespołem na świecie” idealne uzupełnia całość.




8. The Game Before The Game – Beats 2014

W tym przypadku mamy reklamę w trochę poważniejszym tonie, lecz nie dajcie się zwieść i obejrzyjcie do końca. Klip promujący mundial w Brazylii oraz markę Beats stoi pięknymi widokami, profesjonalną produkcją… no i muzyką.

Może nie mamy tu luźnego jak wcześniej klimatu, a bardziej skupienie na rozegraniu meczu już w swojej głowie, to atmosfera jest epicka. Robin Van Persie, Daniel Sturridge, Neymar, Chicharito, czy Luis Suarez bardzo dobrze oddają cały zamysł.




Prawie 5-minutowy film pokazuje różne kultury i ich podejście do futbolu, co również jest niezwykle ważne przy tworzeniu tego typu rzeczy. I to właśnie za to należą się największa brawa dla wszystkich twórców tego materiału.

7. Family Reunion – Adidas 2022

Przejdźmy do najświeższych pomysłów na mundialowe reklamy. Adidas w tym roku niczym Dominic Toretto postawił na hasło “rodzina”. Ekipa składająca się z Juda Bellinghama, Pedriego, Karima Benzemy, Ahrafa Hakimiego, Heung-Min Sona, Leo Messiego, Serge’a Gnabry’ego oraz Stormzy’ego spotyka się i jedzie razem na mistrzostwa. To wszystko w stylistyce podobnej do tej Wesa Andersona i przy akompaniamencie “Live is life” zespołu Opus. Proste? Proste. Piękne? Ocenicie sami.




6. Nutmeg Royale – Pepsi 2022

O ile Adidas nie zahaczył o kulturę gospodarza turnieju – Kataru, to Pepsi robi to już w 100 procentach. Messi, Pogba i Ronaldinho grający na “siatki” z mieszkańcami Kataru na tamtejszych uliczkach. Tego w skrócie możecie się tutaj spodziewać.




Trzeba przyznać, że w 3 minuty udało się oddać dzisiejszy świat social mediów oraz dzisiejsze podejście do reklamy. Szybkie cięcia, szybka akcja, dużo efektów specjalnych, znaczący udział „sociali”. Ta produkcja ewidentnie wybija się stylem ponad pozostałymi, ale przy tym nie odbiega od nich oryginalnym pomysłem.

5. Sumo vs. Football – Pepsi 2002

To teraz wracamy do oldschoolu, choć pozostaniemy przy Pepsi. Zadawaliście sobie kiedyś pytanie – co by było, gdyby gwiazdy futbolu zagrały mecz z zawodnikami sumo? Jeżeli nie to nie szkodzi. Dział kreatywny Pepsi w 2002 roku odpowiedział na to pytanie.

W całkiem zgrabny i humorystyczny sposób udało się ograć motyw japońskich wojowników sumo w połączeniu z meczem piłkarskim. Przecież moment robienia przez wygranych “pingwinków” to coś cudownego. No i dzięki tej produkcji David Beckham może dopisać sobie kolejną filmową rolę w swoim portfolio.




4. Airport – Nike 1998

To najstarsza produkcja w tym rankingu. Mniej więcej od 1998 roku mundialowe reklamy zaczęły na pełen etat korzystać z prawdziwych uczestników tych imprez. Nike posunęło się dalej i zatrudniło część reprezentacji Brazylii, czyli ówczesnego gospodarza. 

Przez niecałe dwie minuty oglądamy graczy Canarinhos uwięzionych jak Victor Navorski w Terminalu. Żeby zabić czas do opóźnionego lotu, postanawiają wyjąć piłkę i zrobić to, co potrafią najlepiej. W ucieczce przed ochroniarzami Ronaldo Nazario i jego koledzy wyprawiają z futbolówką różne cuda, wykorzystując do tego pełen asortyment lotniska.




3. Refresh Your World – Pepsi 2010

Pepsi po raz kolejny stawia na pokazanie kultury kraju gospodarza. W 2010 roku padło na RPA. Mundiale w Afryce to sprawa rzadka i to pewnie dlatego reklamy odnoszące się tej imprezy są tak wyjątkowe.

I ponownie mamy sprawdzony szablon – znani piłkarze, w tym przypadku Kaka, Thierry Henry, Frank Lampard, Leo Messi, czy Didier Drogba, grają z lokalnymi mieszkańcami o skrzynkę napoju. I na tym kończą się podobieństwa. Absolutnie unikatowe są warunki rozegranego meczu. Gwiazdy światowej piłki muszą poradzić sobie nie tylko z surykatkami, wysoką trawą, ale i muszą zagrać na boisku złożonym z… aktywnych kibiców. Do tego dochodzi motyw muzyczny, który powstał na potrzeby międzynarodowej akcji charytatywnej organizowanej przez markę i który przeszedł do historii.




2. Write the Future – Nike 2010

To imponujące jak w 3 minuty udało się opowiedzieć tutaj tyle historii. Wayne Rooney malujący linie na jakimś starym boisku i mieszkający w przyczepie campingowej. Cristiano Ronaldo zakładający siatkę Homerowi Simpsonowi. Czy Kobe Bryant robiący trik Ronaldinho po udanym rzucie. Aż szkoda wam więcej zdradzać z tej reklamy Nike. 




1. Jose +10 – Adidas 2006

Miejsca, w jakich są ułożone mundialowe reklamy rankingu są umowne, lecz ta jest specjalna, ponieważ to ona była inspiracją do stworzenia tego tekstu. Jermain Defoe jako bramkarz, Michel Platini i Franz Beckenbauer w składzie z Zidanem, Lampardem czy Robbenem. A to wszystko pod dyktando dwóch dzieciaków. Ahh, gdyby to mogło trwać dłużej i nie trzeba byłoby wracać do domu na obiad.